mediamyynti, 21.5.2018

Supersankarileffoja mainostajille

Jaa artikkeli

Ympäri maailmaa elokuvateattereiden lipunmyyntiä on tänä keväänä dominoinut Supersankarileffat. Kerromme mistä ilmiössä on kyse ja miten siihen kannattaa suhtautua. Ei muuta kuin popparit esiin.

Tämän vuoden osalta putken aloitti helmikuussa ilmestynyt Marvelin Black Panther, joka toi tummaihoisen supersankarin ja voimakkaat ja älykkäät naiset näyttävästi esille. Totta kai vähemmälle huomiolle povattu elokuva rikkoi katsojaennätyksiä ja on tienannut enemmän hynää kuin Iron Man, Thor ja ensimmäinen Captain America yhteensä. Kassassa kilisee globaalisti noin 1,3 miljardia, ja Black Panther on kaikkien aikojen 9. eniten tienannut leffa maailmalaajuisesti. Suomessakin leffa meni ykköseksi ja tykitti yli 150.000: n katsojan.

Tuskin oli Wakandassa ehtinyt pöly laskeutua, kun jo huhtikuun lopussa Marvel fanien pitkä odotus sai tähänastisen huipentumansa. Avengers: Infinity War on Marvelin 19 elokuva ja suoraa jatkoa 10 vuotta kestäneelle universumille joka on aiemmin esitellyt valtavan määrän supersankareita. Elokuvassa kaikkien aikojen leffapahis Thanos yrittää saada Universumin hallintaansa keräämällä Infinity Stoneja. Avengersit eli Iron Man, Thor, Hulk, Captain America, Hawkeye ja Black Vidow saavat avukseen mm. Guardians of the Galaxyn tyypit, Spidermanin, Black Pantherin ja Doctor Strangen.

Showbusiness seisahtui jännittämään, meneekö avausviikonlopun ennätys (jota piti hallussaan Star Wars: The Force Awakens) rikki ja jos, niin kuinka pahasti. Menihän se. Reilut 9 päivää ensi-illasta kasassa oli ensimmäinen miljardi. Tänään, noin kuukausi ensi-illasta läjässä on reilut 1,8 miljardia taalaa ja sijoitus kaikkien aikojen lipunmyyntilistalla on neljäs. Edellä on enää Star Wars: The Force Awakensin lisäksi Titanic ja Avatar. Suomessa leffalla on kasassa yli 200.000 katsojaa.

Tänä viikonloppuna tuli lisää. Deadpool 2 on kunnon jämäsankari ja leffa on sen verran härski, että ikärajakin on korkea k16. Taas mentiin lippukassoilla lujaa ja kaikki aikaisemmat R-Rated leffan ennätykset meni lähes kaikilla markkinoilla rikki. Suomessa Deadpool 2 -elokuvan avauspäivä oli myös paras Marvel-elokuvan avauspäivä Suomessa koskaan.

Ainakin nämä asiat mainostajien kannattaa tietää:

    1.       Sarjamaisuus on tullut elokuvateattereihin

Eri studiot luovat omia universumeitaan, joista yllä avattu Marvelin Cinematic Universe on yksi. Samantyyppisiä ovat mm Star Warsit, Fast & Furiousit, Mission Impossiblet ja DC:n Universumi, jossa seikkailevat mm Wonder Woman, Batman ja Superman. Mainostajalle on helppo ennustaa mitä yleisöä on tulossa ja kuinka paljon. Fanien sitoutuneisuus takaa, että elämyksessä ollaan aistit valppaana.

    2.       Leffat ovat vimpan päälle hyviä

Kriitikoiden lisäksi myös katsojat pitävät näkemästään. Esimerkiksi IMDB:ssa leffan suurkuluttajat ovat antaneet Infinity Warille keskimäärin 8,7 tähteä ja leffa on kaikkien aikojen top20 listalla, jota voi pitää sensaationa. Mainostajille loistavat näyttelijät ja hyvä leffa ovat tae turvallisesta ja laadukkaasta kokemuksesta. Positiivisen elämyksen yhteydessä koettu mainoselokuva on parasta.

    3.       Aktiivinen kohderyhmä ilmiön äärellä

Esimerkiksi Avengers: Infinity War tuli kaikkialla maailmassa ensi-iltaan samanaikaisesti, joka vahvistaa ilmiötä. Arviolta 73% katsojista on 15-44 vuotiaita, ja käytännössä valtaosa Suomen leffayleisöistä asuu yli 30.000 asukkaan kaupungeissa. Elokuva halutaan nähdä valkokankaalla ja se on nähtävä heti. Samasta syystä kohderyhmä on muutenkin mainostajille kiinnostava – villinä ja vapaana valmiina kuluttamaan.

    4.       Ei pelkkiä pipopääjonneja

Maailman isoimmaksi ilmiöksi ei ole asiaa elokuvalla joka puhuttelee vain pientä marginaalikohderyhmää. TNS Atlaksen mukaan suomalaisista 25-44-vuotiaista yli kolmannes (yli 30.000 asukkaan kaupungeissa asuvista) käy leffassa vähintään kerran kuukaudessa. Täytyy tosin mainita, että leffateatteri on yksi viimeisimmistä paikoista, jossa juurikin se vieroksuttu pipopääjonne katsoo myös mainoksensa alusta loppuun.

    5.       Infinity War.

Käy tsiigaamassa Avengers: Infinity War. Annamme tästä päivästä eteenpäin takuun: jos mielestäsi leffa on täysi fiasko, niin saat kompensaationa perustellusta näkemyksestäsi ja hukkaan heitetystä ajastasi vapaalipun mihin tahansa näytökseen. Riskinä on kuitenkin se, että pidät näkemästäsi etkä malta odottaa näkeväsi jatko-osaa keväällä 2019 tai sitä ennen ainakin kolmea seuraavaa Marvelia, joista ensimmäinen Ant Man & the Wasp iskee kankaille jo muutaman viikon päästä. Reklamaatiolippuja saat osoitteesta mediamyynti@finnkino.fi

Nähdään elokuvissa!

 

Kaikki ajankohtaiset

Yibambe!

Black Panther 2018