mediamyynti, 02.2.2018

Vuosi 2017 rikkoi leffaennätyksiä!

Jaa artikkeli

Vuonna 2017 tehtiin suomalaista leffahistoriaa monella rintamalla; kävijöitä oli saleissa ennätyspaljon, yksittäiset elokuvat rikkoivat katsojaennätyksiä ja leffamainonta kipusi uudelle ennätystasolle.

Vuosi 2017 oli valtava suomalaiselle elokuvaliiketoiminnalle monella rintamalla. Alustavien katsojatilastojen mukaan Suomen elokuvateattereissa vieraili viime vuoden aikana yhteensä yli yhdeksän miljoonaa katsojaa. Yhdeksän miljoonan katsojan raja ylittyi nyt ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1983. (suomen elokuvasäätiö ses) Elokuvissakäynnit lisääntyivät vuodesta 2016 noin 3,4 prosenttia. Kolme vuotta peräkkäin kävijämäärät ovat olleet yli 8,7 miljoonan tasolla.

Kotimaiset elokuvat rikkoivat niin ikään ennätyksiä keräten vuoden 2017 aikana yhteensä noin 2,4 miljoonaa elokuvateatterikatsojaa, eli noin 27 prosentin markkinaosuuden kaikista myydyistä elokuvateatterilipuista. Kotimaisten elokuvien katsojaosuus on Suomessa jälleen Euroopan parhaimpien joukossa. Kahden miljoonan kotimaisen katsojan raja on ylitetty nyt jo kuusi vuotta peräkkäin.

Vuoden 2017 ylivoimaisesti katsotuin elokuva oli Aku Louhimiehen ohjaama Tuntematon sotilas, jonka on nähnyt elokuvateattereissa jo lähes miljoona katsojaa. Elokuva on tällä hetkellä kaikkien aikojen kuudenneksi katsotuin kotimainen elokuva. Tuntemattoman edeltä löytyvät leffat on kaikki julkaistu 60-luvulla tai ennen, jolloin videon kulutus oli aavistuksen erilaista kuin nykyään. Vuoden toiseksi katsotuin elokuva oli Rian Johnsonin ohjaama Star Wars: The Last Jedi, jonka on nähnyt yli puoli miljoonaa katsojaa.

Vuoden aikana elokuvateattereissa avasi yhteensä 39 kotimaista ensi-iltaelokuvaa, joista 15 oli dokumenttielokuvia. Yli 200 000 katsojan rajan ylittivät vuoden aikana myös Tiina Lymin ohjaama Napapiirin sankarit 3 (270 000 katsojaa) sekä Saara Cantellin Onneli, Anneli ja salaperäinen muukalainen (215 000 katsojaa).

Elokuvamainonta ponnisti uuteen ennätykseen mielenkiintoisten ilmiöiden vanavedessä. Uudet tuotteet kuten Leffapeli ja aulojen uudistuneet digipinnat kiihdyttivät kasvun 32%:n edellisvuodesta. Leffamainonta on kasvanut 2-numeroista vauhtia jo viisi vuotta peräkkäin ja samalla mainosmyynti on yli kolminkertaistunut!

2018 näyttää ennakkoon vahvalta. Star Warsia on luvassa lisää jo toukokuussa uuden Solo: A Star Wars Story -elokuvan myötä ja lisäksi ohjelmisto on täynnä kiinnostavia hittejä.

 

Kiitos yhteistyökumppaneille ja jatketaan vahvaa kasvua myös vuonna 2018!

 

Tutustu ohjelmistoon